Wypalenie zawodowe – 7 oznak iż dopadło ciebie oraz 4 rady jak sobie z nim radzić.

„Wypalenie zawodowe pojawia się, gdy twoje ciało i umysł nie są już w stanie nadążyć za zadaniami, których od nich żądasz. Nie próbuj zmusić się do zrobienia rzeczy niemożliwych. „- Del Suggs

Od czasu do czasu wszyscy mają do czynienia z niewielkim stresem. Niektórzy ludzie radzą sobie z większym stresem niż inni lub radzą sobie z długimi okresami stresu. Kiedy twoje ciało poddawane jest długim okresom stresu, może powodować coś, co nazywa się „wypalenie zawodowe”.

Kiedy doświadczasz wypalenia, zmienia się cały proces myślenia. Wypalenie może przetrwać nawet po usunięciu natychmiastowego stresu. Nadal możesz czuć się beznadziejnie i nic nie będzie łatwiejsze. Rozpoznanie śladów wypalenia ułatwi ich uniknięcie i pozwoli wrócić na ścieżkę do zdrowszego stanu umysłu.

OTO 7 OZNAK IŻ DOPADŁO CIĘ WYPALENIE ZAWODOWE

1. PRZESTAJESZ DOSTRZEGAĆ POZYTYWNE RZECZY

Kiedy doświadczasz wypalenia, możesz poczuć się jak prawdziwy pesymista. Masz kłopoty z dostrzeganiem jaśniejszej strony sytuacji, a nawet z przekonaniem, że może istnieć jakaś pozytywna strona zycia. Kiedy tak się stanie, możesz nawet zacząć mówić i robić rzeczy, których normalnie byś nie zrobił. Jesteś wyczerpany emocjonalnie i nawet rzeczy, które kiedyś kochałeś, nie przynoszą ci żadnej pozytywności.

2. CZUJESZ CHĘĆ UCIECZKI

Kiedy wypalenie zawodowe staje się zbyt duże, kuszące staje się to aby rzucić wszystko w swoim życiu i zniknąć w środku lasu, gdzie nikt nie będzie w stanie cię znaleźć. Kiedy doświadczasz przedłużającego się stresu i wypalenia, aktywuje się twój instynkt walki lub ucieczki, i czujesz pokusę, by po prostu zniknąć z tego, co powoduje ci znaczący i długotrwały stres.

3. PRZESTAJESZ BYM KOMPETENTNY A ZACZYNASZ NIECHLUJNY

Wypalenie zawodowe może spowodować spadek motywacji i wydajności. Jakość twojej pracy może wydawać się niechlujna i może sprawiać wrażenie, że po prostu nie dbasz o to, aby była właściwa. Twoja motywacja jest całkowicie wyczerpana, a Ty ledwo pamiętasz terminy i plany, które zrobiłeś z rodziną i przyjaciółmi. Twoje całe funkcjonowanie poznawcze nie działa tak, jak powinno.

4. JESTEŚ WIECZNIE ZMĘCZONY

Nawet jeśli przespałeś zalecane 8 do 10 godzin, to wciąż nie możesz wstać,  po prostu chcesz wczołgać się z powrotem do łóżka. Żadna ilość snu nigdy nie wystarczy. Czujesz się wyczerpany od chwili, gdy się budzisz, do momentu, w którym wrócisz do snu. Nawet zrobienie drzemki w południe nie naprawia tego. Czujesz się tak, jakbyś nigdy nie miał dość snu i być może zapomniałeś, jak to jest być wypoczętym.

5. STAJESZ SIĘ BARDZIEJ CHOROWITY

Nie jest tajemnicą, że stres może sprawić, że układ odpornościowy będzie odrobinę wstrząśnięty. Kiedy jesteś w trakcie wypalenia, system odpornościowy twojego ciała został stłumiony przez stres, który czujesz. Oznacza to, że masz większe szanse na przeziębienie, ból głowy, a nawet problemy z trawieniem.

6. TRACISZ ZAUFANIE I PEWNOŚĆ SIEBIE

Rzeczy, w które kiedyś celowałeś, wydają się cięższe niż zwykle i nie ufasz swoim własnym umiejętnościom. Wypalenie zawodowe może utrudnić zaufanie twojemu własnemu postrzeganiu, a kiedy to się stanie, twoja pewność siebie zacznie się zmniejszać. Całe negatywne uczucie, które narasta w twojej głowie, zacznie cię dołować, a ty nawet usłyszysz w głowie mały głos mówiący ci, że nie jesteś wystarczająco dobry.

7. JESTEŚ TYLKO SPRÓBUJESZ DOSTAĆ

Główną oznaką wypalenia zawodowego jest sytuacja gdy nie jesteś już w stanie aktywnie cieszyć się życiem. Nie jesteś już aktywnie zaangażowany w swoją pracę i nie możesz przestać fantazjować o rzuceniu tego wszystkiego w przysłowiową „cholerę”.

Jeśli doświadczasz wypalenia zawodowego, możesz czuć się trochę beznadziejnie. Na szczęście nie wszystko jest stracone. Podczas gdy wypalenie może trwać w nieskończoność, zależnie od tego czy uwolnisz się od stresu czy też nie. Chociaż może to być trudne, to można się uwolnić od wypalenia nawet jeśli twoja motywacja do tego jest niska.

Możliwość zmuszenia umysłu i ciała do wspólnej pracy, aby wyleczyć cię ze stresu, którego doświadczasz, może być niesamowicie zniechęcająca, ale możesz to zrobić.

OTO 4 SPOSOBY NA SKUTECZNE USUNIĘCIE WYPALENIA ZAWODOWEGO

1. ZBUDUJ SOBIE SYSTEM WSPARCIA

Przyjaciele i rodzina zawsze będą gotowi by pomóc ci w potrzebie. Poświęcenie czasu na połączenie się z nimi i relaks może ogromnie obniżyć poziom stresu. Kiedy jesteś w stanie po prostu pozbyć się terminów i stresu w pracy, nawet jeśli to tylko kilka godzin, twój mózg będzie miał czas na odpoczynek i przygotowanie się do podjęcia zadań.

2. ZRÓB COŚ DLA SIEBIE

Tylko praca i brak zabawy oznacza, że ​​spalisz się szybciej, niż zdasz sobie z tego sprawę. Poświęcenie czasu na zatrzymanie się i zrobienie czegoś, co kochasz, może uprościć radzenie sobie ze stresem i pracą. Niezależnie od tego, czy lubisz czytać, słuchać muzyki, czy nawet biegać, cokolwiek zrobisz, aby się odstresować, sprawi, że twoje życie będzie dziesięć razy łatwiejsze. Traktowanie siebie właściwie utrudnia wypalenie.

3. ZRELAKSUJ SWOJE CIAŁO

Weź ciepła kąpiel w wannie lub udaj się do spa i skorzystaj z masażu. Stres może spowodować, że twoje ciało odczuje ból, więc upewnij się, że dbasz o swój umysł i swoje ciało w stresujących momentach. Wypalenie może być łatwo odwrócone, gdy poświęcisz czas, aby po prostu cieszyć się godziną dla siebie i pozwolić sobie na relaks całego ciała.

4. GO OFFLINE

Dzięki nowej technologii smartfonów prawie zawsze łączysz się z rzeczami, które Cię stresują. Wyłączenie telefonu i laptopa na kilka godzin może dać ci wystarczająco dużo czasu na relaks i przestanie myśleć o pracy i stresie. Zaplanuj, kiedy odbierzesz połączenia lub e-maile, aby nie dopuścić do tego, by stres związany z pracą przygniatał każdą część dnia.

Chociaż wypalenie może wydawać się przytłaczające, istnieją proste rzeczy, które można zrobić, aby upewnić się, że twój umysł i ciało mają szansę na nadrobienie zaległości. Kiedy nie dajesz sobie czasu na relaks, oznacza to, że twój mózg nie ma czasu, aby poradzić sobie ze stresem, którego doświadczasz, szczególnie jeśli jest to długotrwały stres.

Wypalenie może trwać w nieskończoność, ale nie musi tak być! Rozpoznanie tego w sobie i podjęcie kroków, aby zrównoważyć swoje uczucia i życie, sprawi że twój umysł i ciało pozostaną zdrowe, szczęśliwe i osiągają najlepsze wyniki.